Boot van het Jaar 2025

De procedure
Elke werf of importeur mag jaarlijks één boot voordragen, op voorwaarde dat die innovatief is en niet langer dan een jaar op de markt. Begin juli selecteert de jury per categorie drie kanshebbers tijdens een videosessie. Vlak voor de beurs volgt de echte vuurdoop: de juryleden krijgen de boten niet alleen te zien, ze stappen er ook mee aan boord voor een proefvaart. Daarna wisselen ze, onder voorzitterschap van Arjen Rahusen – directeur van de bootshow – hun indrukken uit over de sterke en zwakke punten.

De uiteindelijke beoordeling gebeurt via een puntensysteem dat uiteenlopende aspecten van de boten waardeert, met bijzondere aandacht voor innovatie. De totaalscore bepaalt uiteindelijk de winnaar. Voor de categorieën Motorjachten en Zeilboten zetelt ook VAREN in de jury, waardoor we onze lezers daar een extra blik achter de schermen kunnen bieden.

De prijsuitreiking vond plaats voorafgaand aan de Hiswa te Water 2025. Alle informatie over de verkiezingsprocedure en de eisen die aan de voordrachten worden gesteld is te vinden op www.bootvanhetjaar.nl

De categorieën
De Hiswa te Water Startup Award is de prijs voor jonge bedrijven in de watersport die succesvol zijn met een nieuwe formule, een nieuwe techniek of een nieuwe doelgroep. De Startup Award 2025 is uitgereikt aan Greenleaf Surface Blasting. Zij gebruiken alleen onschadelijke materialen zoals gebroken glas, soda, glasparels of gebroken walnootdoppen om boten stofvrij en milieuvriendelijk te stralen.

Voor deBoot van het Jaar in de categorie Open Motorboten waren drie boten genomineerd. Deze boten zijn de AluShip sloep 950 hybrid, de AluShip TNDR hybrid en de Interboat Intender 750. De prijs is gewonnen door Interboat voor deIntender 750.De slimme uitwerking van een succesvol concept droeg bij aan de beslissing van de jury. De goede vaareigenschappen hielpen bij de beslissing. Ook de uitstekende afwerking beïnvloedde de jury.

De Boot van het Jaar in de categorie Elektroboten is nieuw. De genomineerde boten waren: Eagle Boats ST25, Northman Trawler 1300 en de Van Plaggen 900. Met minimale voorsprong is de prijs toegekend aan Navisol / Eagle Yachts voor de Eagle 25 S T. Zowel de elektrotechnische uitwerking, de goede vaareigenschappen als de zeer fraaie lijnen deden de jury beslissen om deze boot de prijs toe te kennen.

Voor de Boot van het Jaar in de categorie Motorjachten waren de Boarncruiser 53 Ocean Sport, de Thomasz 40 Cabrio en de Viknes 10 genomineerd. Duidelijk was dat de jachten zeer weinig verschilden, maar dat het om de uitblinkers in hun klasse ging. Met slechts 1% verschil kende de jury de prijs toe aan Thomasz Yachts voor de Thomasz 40 cabrio. De jury had respect voor de excellente bouw in combinatie met de aantrekkelijke prijs. Info: www. Thomaszyachts.nl

Thomazs 40 Cabrio
HISWA: wie de Thomasz 40 cabrio bekijkt, zal aan dit stalen motorjacht amper innovatieve aspecten ontdekken. Aan het ontwerp, de constructie, de detaillering en het schilderwerk zie je dat de bouwers een ambachtelijke jachtbouwtraditie op een moderne manier voortzetten. Het innovatieve zit in het productieproces, dat met computermodellen is geoptimaliseerd. Dat leidde tot een enorme tijdsbesparing, waardoor het jacht tegen een aantrekkelijke prijs kan worden gebouwd. De Thomasz is een degelijk en fraai jacht, dat bovendien uitstekend vaart.

VAREN: de prijs en de uitstekende bouw van een mooi en doordacht concept zijn inderdaad twee elementen die mogelijk werden door de innovatieve bouw- en ontwerpprocedures. De kuip is ruim en nodigt uit tot een zit, de kajuit doet qua gezelligheid enigszins denken aan een zeilboot. De standaarduitrusting is opvallend uitgebreid met o.a. een sterke boegschroef. Ook echt voordelige combipakketten staan op de lijst. Wat de vaareigenschappen betreft: de Thomasz 40 Cabrio is verbluffend wendbaar en hij houdt toch moeiteloos een koers rechtdoor.
Info: www.thomaszyachts.nl

Viknes 10
HISWA: de Viknes 10 is het product van een werf met een lange traditie in het bouwen van compacte, slim ingerichte jachten met uitstekende vaareigenschappen. Aan alles is te zien dat ook dit model ver is doorontwikkeld, het is moeilijk om er een fout in te vinden. De aanvangssnelheid is mooi laag en de boot is opvallend zuinig en stil. De Viknes 10 biedt bovendien vijf volwaardige slaapplaatsen op slechts 10 meter lengte. Dit typisch Scandinavisch jacht is door zijn veelzijdigheid aantrekkelijk voor een brede doelgroep.

VAREN: ‘doorontwikkeld’ is een understatement voor een boot die vol zit met denkoefeningen over ‘Hoe kan het nog beter?’. De constructie en de vormgeving zijn aangepast aan het oorspronkelijke werkbootkarakter voor het varen onder harde en barre weersomstandigheden, wat nog beklemtoond wordt door de negatieve maar ook efficiënte ramen in de stuurhut. Wat grappig was: pas helemaal aan het eind van de rondgang ontdekten we in dit ruimtewonder nog een volwaardig dubbel bed onder de kajuitvloer…
Info: www.viknes.no

Boarncruiser 53 Ocean
HISWA: met de Boarncruiser 53 Ocean kun je grote afstanden afleggen en zeer comfortabel aan boord wonen. Er is veel research gedaan om het jacht 14-16 knopen snelheid te geven met een relatief bescheiden brandstofverbruik. Daartoe is het onderwaterschip uitgevoerd met een ‘Hull Vane’ en is het met computer-simulatieprogramma’s verder geoptimaliseerd. De jury prees de technische detaillering en de enorme hoeveelheid licht aan boord. Samen met de bouwkwaliteit maakt dat de Boarncruiser tot een snel en comfortabel appartement voor op groter water.

VAREN: de ruimte en vooral het gemak waarmee bovengemiddelde snelheden gehaald worden maken een grote indruk. Een top van 16 knoop – ongeveer 28 km/h – maakt langere tochten over groter water best wel verteerbaar, vooral omdat dit in luxe en relatieve rust gebeurt. Aan de redelijk vage besturing moet nog wat gesleuteld worden, maar dit is volgens de werf een kwestie van een reeds vroeger geplande afstelling die niet kon doorgaan.
Info: www.boarnstream.com

De Boot van het Jaar in de categorie Zeiljachten werd een strijd tussen drie extreem verschillende boten. Genomineerd waren de Bénéteau First 30, Tjotter 500 en X-Yachts XR 41. De jury heeft van alle boten genoten. Uiteindelijk is de prijs toegekend aan X-Yachts Benelux voor de XR 41. In dit model komt het oude race-DNA van X-Yachts op een moderne manier terug.

X-Yachts XR 41
HISWA: over de nieuwe X-Yachts XR 41 is duidelijk zeer goed nagedacht. Het jacht is ontwikkeld om in wedstrijden goed te kunnen scoren en dus zijn de zeileigenschappen tegenover de ratingeisen met behulp van AI doorgerekend. Op grond van de uitkomsten is de XR 41 op alle punten aangepast om niet alleen snel te zeilen, maar ook minimaal op handicap te worden afgestraft. De boot heeft een voor wedstrijden verwijderbaar interieur, maar ook met alles aan boord zeilt dit jacht zeer snel. De XR 41 klopt op alle punten. En het zalingprofiel als laatste scepter in de reling is een prachtig speels detail in deze serieuze wedstrijdboot.

VAREN: het is eigenlijk bijna een allemansvriend, niet alleen van de wedstrijdzeiler, maar ook van de ietwat geëvolueerde toervaarder die grotere en snelle trajecten niet uit de weg gaat. Het mooi afgewerkte interieur kan het allemaal aan. Opvallend is de lijn van de romp met tevens een heel speciale V-vorm van de spiegel: onder lichte helling wordt het achterschip een bijna perfect horizontaal vlak, gunstig voor de snelheid.
Info: www.x-yachts.com

Bénéteau First 30
HISWA: de Bénéteau First 30 is een planerend toerjacht. Het is uniek in dit formaat en omwille van de gehanteerde consumentenprijs. Dit kajuitjacht vaart als een open boot, is snel, wendbaar en vol met simpele, typisch Franse vindingen om het jacht licht, functioneel en betaalbaar te maken. Met de helmstok ben je ouderwets direct aan het sturen, maar de zeilprestaties zijn zeker modern te noemen. Trimmen heeft direct resultaat. Op het water toont deze First zich stijf en snel. Dan ervaar je hoe leuk zeilen eigenlijk is.

VAREN: direct na het varen met de XR 41 is de opstap op de First 30 een echt contrast. Van de grote afmetingen en de pure luxe komt men terecht op een eerder bescheiden maar handzaam formaat en een eenvoudig en toch efficiënt interieur. Maar vergis je niet: de First 30 is een rasechte zeilboot die qua prijs en prestaties duidelijk de deur openzet voor jonge zeilers, eventueel met hun gezin. Een schot in de roos voor Bénéteau.
Info: www.beneteau.com

Tjotter 500
HISWA: de Tjotter 500 is een vreemde eend in de bijt van snelle zeiljachten. De jury was positief verrast door de gedachte om een ouderwetse platbodem met zijzwaarden in onderhoudsvrij aluminium te bouwen. Het aluminium laswerk werk is uitstekend, maar de uitwerking zou op veel zeildetails beter kunnen. Het is beslist geen raceboot, maar wat is het een fijn zeilend en schattig model. Alle juryleden werden tijdens het zeilen met een glimlach op het gezicht betrapt. En wat lag de boot te glimmen in de inkomhal van de beurs…

VAREN: een onderbelicht aspect is de dubbele functie van de Tjotter 500. Het is inderdaad een historisch ontwerp van een zeilboot, maar met zijn makkelijk demonteerbare én deelbare mast wordt hij in no time een betaalbare en ruime sloep met elektrische aandrijving. Dit is toch wel een belangrijke troef in het sloepengekke Nederland.
Info: www.zuidwestersloep.nl

MEEST GELEZEN

ADVERTENTIE